top of page

Arq - Revista d'arquitectura


La quarta pràctica de Disseny Gràfic i Comunicació consistia en dissenyar la portada d'una revista d'arquitectura. De seguida vaig saber que volia que tractés d'alguna obra d'RCR arquitectes, ja que els espais que projecten juguen amb la llum i la geometria com a elements vertebradors de l'espai, i demostren una maduresa en la percepció de l'arquitectura que va molt més enllà de la formalitat exterior. Les seves obres s'integren en l'espai que les conté, sent-ne una extensió més i transmetent el valor propi de l'entorn.

La primera idea va ser reproduïr una vista de l'auditori del celler de Bell-Lloc, on l'espai es traça amb les línies dels rajos de llum, sota terra, amb morfologies angulars i materials obscurs i crus, despullats però punyents.

Per aconseguir aquest resultat vaig jugar a crear el negatiu dels rajos amb aquarel·la, fent possible que un cop acabat el dibuix, invertint els colors es creés l'atmosfera original de la construcció. Aqui podeu veure el progrés esmentat, amb una fotografia a l'esquerra i el resultat un cop invertits els colors a la dreta:

Aquesta idea, tot i que conceptualment considerava que tenia força, no acabava de trobar la seva traducció ideal en una portada de revista. El fons massa negre expressava una simplicitat excessiva,i el resultat que volia transmetre era més complex. Vaig fer diverses propostes amb aquesta premissa:

Després de bastant treball en aquesta proposta vaig decidir no limitar-me i provar a començar el projecte en una altra direcció. Vaig escollir una altra obra del mateix equip, el restaurant Les Cols. És una obra diferent, on la llum s'aprofita d'una forma molt més oberta i abundant, que és precisament el que necessitava per la portada de la revista. Vaig escollir el bany, amb tonalitats turquesa i esmeralda, reflexos i línies ascendents, que es traduïen com a frescor per fer interessant una revista d'arquitectura de caràcter més pur.

Com en el cas anterior, a partir d'una fotografia vaig extreure'n el més essencial a partir de l'aquarel·la i vaig polir el resultat per adeqüar-lo al format buscat, ajustant els reflexos i destacant els punts forts.

Aquesta imatge ja responia millor al resultat buscat, i vaig generar altre cop diferents propostes:

Tot i que aquestes ja aconseguien el que m'havia proposat, vaig decidir seguir explorant. Tenia material bo i calia explotar-lo i treure'n més suc.

I vaig decidir aprofitar les dues idees alhora i unir-les en una única portada:

Un cop analitzat el ventall de propostes, cal valorar quines escollim com a resultat final. Com es pot veure s'ha creat una marca unificada en totes, volent reproduïr el que seria un projecte com aquest amb un contingut concret especificat. El nom de la revista és Arq, que jugant amb la tipografia i el mot s'associa tant a arquitectura en si com a un Arc, element clau d'aquesta disciplina. A més al ser un nom curt extreu l'essencial de la paraula i expressa una identitat clara i concisa, relativa a unes idees o corrents arquitectònics concrets, que lliguen amb el contingut cultural de les imatges.

bottom of page